نوشته‌های نغمه محمدنیا

اینجا چالش هایی که بهش برمیخورم رو مینویسم شاید برای شما هم موثر باشه.

اینجا چالش هایی که بهش برمیخورم رو مینویسم شاید برای شما هم موثر باشه.

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

چپ ‌دست‌ها که 10 درصد از جمعیت جهان رو به خود اختصاص میدن مجبورن توی دنیایی زندگی کنن که به طور ویژه برای راست دست‌ها ساخته شده. تولید کنندگان همیشه به اکثر جامعه یا همون راست دست‌ها برای ساخت یه محصول توجه می‌کنن. البته زندگی کردن چپ دست‌ها در همین محیط باعث شده به این تفاوت‌ها عادت کنن و حتی براشون عادی باشه. اما همیشه محدودیت‌های زیادی برای این افراد وجود داره که به خاطر توجه نکردن تولید کننده‌ها به این قضایاست.

حتما شنیدین سیزدهم آگوست یا بیست و دوم مرداد روز جهانی چپ دست‌هاست. این روز بهونه‌ایه که به محدودیت‌هایی که هر روزه با اون‌ها مواجه‌ان توجه کنیم.

در این مطلب چالش‌های جالبی رو که چپ دست‌ها باهاش روبه‌رو هستن و شاید تا به حال بهشون دقت نکرده باشین رو بررسی می‌کنیم.

 

چپ دست

 

 

 

 

هر نیمکره مغز وظیفه کنترل طرف دیگه بدن رو به عهده داره یعنی نیمکره راست مغز کنترل قسمت چپ بدن رو انجام میده؛ چپ دستی نیز به سبب غالب بودن نیمکره راست بر چپ اتفاق می‌افته.

کار طرف چپ مغز کنترل مراکز کلامی، فرآیند تجزیه و تحلیل به صورت منطقی و عقلانیه. در صورتی که طرف راست مغز فرآیند غیر کلامی، ادراکات بصری، سمعی، فضایی همچنین عاطفی و شهودی رو برعهده داره. به همین خاطر مردم عقیده دارن چپ دست‌ها در کارهای هنری و ورزشی بسیار موفق‌تر هستن.

علاوه بر دست، سایر اعضای جفت بدن نیز عضو غالب دارن. مثلا وقتی بخواین با دقت گوش بدین همیشه از گوش طرف غالب استفاده می‌کنین. به یاد بیارین آخرین باری که گوش ایستاده بودین و بدون اجازه صداهایی رو گوش می‌دادین از کدوم گوشتون استفاده کردین. این فرآیند درمورد چشم نیز وجود داره.

 

در گذشته به جهت ناآگاهی سختی‌های  زیادی رو به این افراد تحمیل می‌کردن ازجمله اجبار برای نوشتن با دست راست، بستن دست چپ و حتی شوم پنداشتن بچه.

 

 

عکاسی با دوربین‌های حرفه‌ای

نحوه صحیح در دست گرفتن دوربین‌ به شکلیه که با یک دست دکمه شاتر رو بزنین و با دست دیگه لنز دوربین رو تنظیم کنین. دوربین به صورتیه که افراد راست دست تسلط داشته باشن اما این تسلط برای چپ دست‌ها وجود نداره و دچار لرزش دست می‌شن.

 

دوربین

 

تنظیم کردن ساعت

معمولا همه ساعتشون رو دست مخالفی که باهاش می‌نویسن، می‌بندن. برای طراحی ساعت فرض بر راست‌ دستی گذاشته شده چون پین ساعت سمت راسته و راست دست‌ها می‌تونن خیلی راحت تنظیمش کنن. اما چپ ‌دست‌ها یا مجبورن ساعت رو در دست چپ یعنی دستی که باهاش می‌نویسن بندازن یا اینکه هربار برای تنظیم اون رو دربیارن.

 

صندلی‌های کلاس

صندلی‌های کلاس که آشناترین محدودیت موجوده. با وجود این‌که صندلی مخصوص چپ‌دست‌ها وجود داره اما همیشه امکان پیدا کردن اون‌ها سرکلاس نیست. برای امتحانات و چینش صندلی‌ها اکثرا به این موضوع  دقت نمی‌کنن.

 

 

قیچی

سوراخ‌های دسته‌های قیچی هم‌اندازه نیستن؛ اون‌ها برای استفاده با دست راست طراحی شدن و چپ دست‌ها در استفاده از قیچی به مشکل بر می‌خورن.

 

 

 غذا خوردن در جمع

این افراد هنگام غذا خورن ناخودآگاه مدام به آرنج بغل‌ دستی ضربه می‌زنن و جو متشنجی رو درست می‌کنن. راه حل این موضوع جدا غذا خوردن این دو گروهه یا با فاصله نشستن‌شون.

 

دنده ماشین

جایگاه دنده و جالیوانی در ماشین مطابق میل راست دست‌هاست مگر اینکه در انگلستان زندگی کنین. 

 

دنده

 

متر

چپ‌دست‌هایی که به کارهای عملی مشغول هستن حتما به این محدودیت برخورد کردن. باز هم تولیدکنندگان این قشر رو در نظر نگرفتن، چون به راحتی می‌شد در دوطرف متر مندرجات رو بنویسن تا این افراد مجبور نباشن اعداد رو برعکس بخونن.

 

گیتار

چپ‌ دست‌ها مجبورن هرجایی که میرن گیتارشون همراهشون باشه چون نمی‌تونن با گیتار بقیه بنوازن مگر این‌که اون رو برعکس به دست بگیرن.

 

 

پلی‌استیشن

موس، کیبورد و دسته‌های بازی برای راست‌ دست‌ها ساخته شده. البته می‌تونیم موس‌ رو برای افراد چپ دست تنظیم کنیم اما این امکان برای دسته‌های بازی وجود نداره. 

همچنین سمت راست صفحه کلید برای راحتی تایپ طراحی شده اما فقط برای راست‌ دست ها، چون چپ دست‌ها معمولا از این قسمت استفاده نمی‌کنن. ‌

 

 

تفنگ

چپ دست‌ها باید با دست راست شلیک کنن وگرنه ممکنه دچار حادثه وحشتناک برخورد  گلنگدن به صورتشون بشن .

 

 

اشتراک

linkedin telegram GooglePlus facebook twitter

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی