نوشته‌های نغمه محمدنیا

اینجا چالش هایی که بهش برمیخورم رو مینویسم شاید برای شما هم موثر باشه.

اینجا چالش هایی که بهش برمیخورم رو مینویسم شاید برای شما هم موثر باشه.

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

چطور با کلمه‌ی کلیدی رتبه سایت را ارتقا دهیم؟


سئو یکی از عوامل مهم در رتبه‌ دادن گوگل به سایت‌ها است. انتخاب و طرز استفاده از کلمه‌ی کلیدی تاثیر زیادی در سئو محتوا دارد علاوه بر این کلید واژه یکی از سه عامل مهم برای رتبه‌بندی سایت‌ها توسط موتورهای جست و جو است.


برای این‌که بتوانیم با کلمه‌ی کلیدی وضعیت سایت خود را ارتقا دهیم لازم است که نکاتی را رعایت کنیم. در این مطلب طرز استفاده و محاسبه‌ی چگالی کلمه‌ی کلیدی (Keyword stuffing) را بررسی می‌کنیم. همچنین ابزارهای مفیدی که در این راه به شما کمک خواهند کرد را معرفی می‌کنم.

 

چگالی کلمه کلیدی

برای الگوریتم‌های قبلی گوگل صرفا تکرار بیشتر کلمه‌ی کلیدی مهم‌تر بود و سایت را معتبرتر نشان می‌داد و فرض می‌کرد که کامل به موضوع پرداخته شده. همین باعث می‌شد نویسندگان سایت، به طور بی‌رویه از کلید واژه‌ها استفاده کنند که خوانایی متن پایین می‌آمد و کاربر نتیجه‌ی دلخواه را نمی‌گرفت.


این عوامل موجب شد موتور‌های جست و جو الگوریتم‌های خود را ارتقا بدهند. اکنون گوگل از جست‌ و جوی معنایی استفاده می‌کند.


جست و جوی معنایی (semantic search) با درک و تجزیه و تحلیل عبارت جست‌ و جو شده، سایتی را به کاربر نشان می‌دهد که بهترین و کاربردی‌‌ترین باشد. جست و جوی معنایی، مفهوم مترادف والگویتم‌های زبان طبیعی انسان را درک می‌کند و برای نتایج جست‌ و جو از همه‌ی آن‌ها استفاده می‌کند. پس صرفا کلمه‌ی کلیدی ملاک انتخابش نیست اما هم چنان استفاده‌ی اصولی از آن تاثیر زیادی دارد. 

                  جست و جوی معنایی گوگل

چطور کلید واژه‌ی مناسب انتخاب کنیم؟

ابتدا بادقت کلمه‌‌های کلیدی مطلب را انتخاب، سپس شروع به نوشتن یا ایجاد محتوایتان کنید و در راستای کلید‌ واژه‌هایتان متن را تفضیل دهید.

 

  • برای انتخاب کلمه‌ی کلیدی مناسب می‌توانید از سرویس گوگل کیبورد پلنر(Google keyword planner)  که یکی از ابزارهای گوگل ادوردز(Google ads) است استفاده کنید. این ابزار در ایده گرفتن برای نوشتن کلمه‌ی کلیدی کابرد دارد همچنین اطلاعاتی درباره‌ی تعداد جست و جو آن کلمه به ما می‌دهد. 

 

  • سرویس گوگل ترندز(Google trends) ویژگی‌های جست و جوی کلید واژه را دربر می‌گیرد. به طور مثال نشان می‌دهد که در کدام کشور‌ها و در کدام شهرها کلمه‌ی مورد نظر ما جست و جو شده است، بیشترین آمار مربوط به کدام موقعیت است. همچنین برترین عبارات جست و جو شده هر منطقه را نیز نشان میدهد.

 

                        کلمه کلیدی

چگالی کلمه‌ی کلیدی چیست؟


چگالی کلمه‌ی کلیدی درصد تکرار یک کلمه به تعداد کل کلمات متن است.  ما باید تراکم  کلمه کلیدی را برای همه‌ی کلید واژه‌های متن محاسبه کنیم. درصد چگالی بهینه باید بین 1% تا 3%  باشد. مقادیر بیشتر و کمتر مشکلاتی را برای سایت ما به وجود می‌آورد.

 

چگالی زیاد کلمه‌ی کلیدی

چگالی زیاد به منظور زنگ خطر است. گوگل و دیگر موتورهای جست و جو تکرار زیاد کلمه‌ی کلیدی را به مفهوم سئو کلاه سیاه و تقلب در نظر می‌گیرند و سایت ما به عنوان اسپمر معرفی می‌شود. گوگل در این هنگام سایت ما را جریمه می‌کند و شامل پنالتی گوگل می‌شویم. 


پنالتی گوگل هرکاری را که گوگل تشخیص دهد به صورت غیر اصولی و کلاه سیاه انجام شده را شامل می‌شود. تکرار زیاد کلید واژه یکی از آن عوامل است. در این هنگام ممکن است کلمه‌ی کلیدی ما از موتور جست و جو حذف شود یا آمار صفحات سایت ما در نتایج گوگل افت کند. در نهایت آمار بازدید سایت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کم می‌شود.


راهکار: در صورت زیاد بودن تراکم کلمه‌ی کلیدی می‌توانیم از مترادف‌ و متضاد کلمات استفاده کنیم. برای این کار از برنامه‌ی وا‌ژه‌یار کمک بگیرین. در این صورت خوانایی متن بالا می‌رود و تکرار بیش از حد یک کلمه برای مخاطب خسته کننده نمی‌شود.

 

 

چگالی کم کلمه‌ی کلیدی

چگالی کم به این معنا است که محتوای ما به کلمه‌ی کلیدی مرتبط نیست و موتورهای جست و جو اهمیتی به آن مطلب نمی‌دهند. یعنی وقتی کاربر در موتورهای جست و جو کلید واژه‌ی ما را وارد کند، گوگل سایت ما را نشان نمی‌دهد. تعداد تکرار کم تشخیص میدهد که ما به این مبحث نپرداخته ایم.


راهکار: در صورت کم بودن تراکم کلمه‌ی کلیدی، سعی کنید بیشتر به موضوع اصلی بپردازید و محتوا را کاربردی‌تر کنید. با انجام این کار خود به خود تراکم کلمه‌ی کلیدی نیز بالا می‌رود.

             
چطور چگالی کلمه کلیدی را محاسبه کنیم؟


کلمه‌ی کلیدی یک واژه‌ی واحد است اما عبارت کلیدی شامل چند واژه می‌شود. درواقع عبارت کلیدی معتبرتر است چون کاربر معمولا از یک واژه‎‌ی واحد برای یافتن منظورش استفاده نمی‌کند بلکه اگر به دنبال محصول خاصی باشد، ترکیبی از چند واژه را جست و جو می‌کند. آمارها نشان می‌دهد نرخ تبدیل به مشتری در کسانی که از طریق عبارت کلیدی وارد سایت می‌شوند بیشتر است. چون این افراد دقیقا می‌دانند چه چیزی می‌خواهند. 


 چگالی کلمه‌ی کلیدی = 100*(  تعدا کل کلمات موجود در متن / تعداد دفعات تکرار کلمه‌ی کلیدی)

 

چگالی عبارت کلیدی = 100*(  تعدا کل کلمات موجود در متن / تعداد کلمات عبارت * تعداد دفعات تکرار کلمه‌ی کلیدی)

 

چطور چگالی کلمه‌ی کلیدی را محاسبه کنیم؟


یک راه ساده استفاده از نرم افزار ورد (word office) است. این نرم افزار به صورت خودکار در پایان صفحه‌ تعداد کل کلمه‌های متن را مشخص می‌کند. با استفاده از  ctrl+f  نیز تعداد تکرار کلمه‌ یا عبارت کلیدی را می‌توانیم بدست آوریم. و با تقسیم این دو تراکم کلمه کلیدی ما محاسبه می‌شود.

 

                    بیب


افزونه‌ی yoast  تراکم کلمه‌ی کلیدی را در سرویس مدیریت محتوای وردپرس بدست ‌می‌آورد و در صورت بهینه نبودن اعداد به شما اخطار می‌دهد.

 


 
برای بدست آوردن رتبه خوب در گوگل، سعی کنید اول از هرچیزی محتوایی تولید کنید تا نیازی از کاربر را رفع کند. خواندن آن ساده و روان باشد. از یک کلمه در چند جمله پشت هم استفاده نکنید بلکه مترادف و متضاد را به کار ببرید. الگوریتم‌های گوگل به سمتی می‌رود که محتوای به درد بخور و مخاطب پسند را انتخاب ‌کند. اگر محتوای شما برای مخاطب جذاب باشد و سئو محتوا را رعایت کرده باشید، هر الگوریتم جدیدی که رونمایی شود؛ رتبه سایت شما را کاهش نمی‌دهد.  

 

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. خوشحال می‌شوم که نظراتتان را برایم در قسمت دیدگاه بنویسید و این محتوا را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک

linkedin telegram GooglePlus facebook twitter

نظرات  (۱)

عالی👌

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی